Investor relations

Pressmeddelanden

Nordiskt samarbete när Plexian och Enfuce levererar molnbaserade betalningslösningar

Fintechbolagen Plexian och Enfuce har ingått ett strategiskt samarbete för att tillsammans driva innovation inom betalnings- och lojalitetslösningar.

EMBARGO: 28 april 2021.

Förra året offentliggjorde Plexian ett partnerskap med Fitness 24/7 om lanseringen av ett lojalitetsprogram. Det svenska fintechbolaget utvecklar Edge, en produkt som använder transaktionsdata från prepaid Visa-kort för att skapa verkligt relevanta kampanjer åt kunderna. Edge gör kampanjerna tillgängliga via alla kanaler, både digitala och fysiska.

För att säkerställa att Plexian infriar löftet om att leverera innovativa och banbrytande tjänster har företaget ingått ett strategiskt partnerskap med betaltjänstleverantören Enfuce, ett av Europas ledande fintechbolag med bas i Norden.

"Dialogen och samarbetet med Enfuce har varit bra från början. De förstår vår verksamhet och de gör affärer på samma sätt som vi, vilket har gjort det möjligt för oss att arbeta tätt ihop. Genom att kombinera våra erfarenheter och ambitioner med deras stora strategiska kunskap är vi säkra på att vi kommer att kunna leverera förstklassiga lojalitets- och betalningslösningar till partners och kunder", säger Staffan Mattson, VD för Plexian.

Enfuces nyckelfärdiga CaaS-erbjudande (Card as a Service) gör det möjligt för fintechbolag och banker att snabbt utfärda betalkort på ett säkert och skalbart sätt, oavsett var verksamheten finns. Enfuces CaaS-lösning ger stöd i olika användarsituationer och kan integreras snabbt som en del av kundens kärnanvändarupplevelse.

"Plexian är en föregångare inom kundlojalitetslösningar, och vi är mycket glada över att de valt att samarbeta med oss. Plexians förståelse för kundernas behov, den innovativa attityden och fokus på samarbete delas av Enfuce. Det är mycket stimulerande att få jobba tillsammans för att utveckla en riktigt bra användarupplevelse där betalningarna spelar en avgörande roll", säger Mikko Nurminen, Head of Sales and Marketing på Enfuce.

Enfuce kommer också att hantera bedrägeriövervakningen och kortreklamationer samt BIN-relationen åt Plexian. Med utgångspunkt i Edge-plattformen fortsätter Plexian att ingå partnerskap med starka varumärken i olika segment för att tillhandahålla betalnings- och lojalitetslösningar till fler partners. Plexian implementerar också under de kommande sex månaderna de senaste digitala betalningsfunktionerna, som "köp nu, betala senare"-lösningar och virtuella kort genom Google Pay och Apple Pay.

*Visa är ett registrerat varumärke som tillhör Visa International Service Association.

För ytterligare information kontakta:

Mikko Nurminen, Head of Sales and Marketing, Enfuce, mikko.nurminen@enfuce.com

Staffan Mattson, CEO, Plexian, staffan@plexian.se

Om Plexian

Plexian är ett FinTech bolag som grundades under 2017 med ett stort fokus på kunden baserat på affärsmöjligheter skapade genom open banking. Bolaget har utvecklat en transaktionsbaserad lojalitetsplattform - Edge - en försäljningsdrivande lojalitetsplattform som genererar erbjudanden åt kunder som använder det till plattformen hörande Visabetalkortet för sina betalningar. Den data som transaktionerna genererar används i Edge for att ge kunderna skräddarsydda erbjudanden som förbättrar den dagliga konsumtionen och ökar kundlojaliteten.

Plexian AB är noterat på Nasdaq First North i Stockholm.

Om Enfuce

Enfuce erbjuder betalnings-, Open Banking- och hållbarhetslösningar åt banker, fintech-företag, finansiella operatörer och handlare. Genom att kombinera branschexpertis, innovativ teknik och compliance, levererar företaget långsiktiga och skalbara lösningar på ett snabbt och säkert sätt. Enfuce grundades 2016, har över 70 anställda i Norden och 10 miljoner slutanvändare på sin plattform.

Filer för nedladdning
2021-05-07

Fintechbolaget Plexian har rekryterat Niklas Gustafsson i rollen som CTO.

2021-04-28

Fintechbolagen Plexian och Enfuce har ingått ett strategiskt samarbete för att tillsammans driva innovation inom betalnings- och lojalitetslösningar.

2021-04-14

Idag, den 14 april 2021, inleds handeln i Plexian AB (publ) ("Plexian" eller "Bolaget") på Nasdaq First North Growth Market. Plexians aktie har ISIN-kod SE0015659941 och handlas under kortnamnet PLEX. Teckningsoptionerna av serie TO2 har ISIN-kod SE0015659933 och handlas under kortnamnet PLEX TO2.

2021-04-08

Nasdaq Stockholm AB har idag den 8 april 2021 godkänt Plexian AB:s ("Plexian" eller "Bolaget") ansökan om upptagande till handel av Bolagets aktier och teckningsoptioner av serie TO2 på Nasdaq First North Growth Market.

2021-03-31

Plexian AB (publ) ("Plexian" eller "Bolaget") offentliggör härmed utfallet av erbjudandet av units i Bolaget i samband med noteringen av Bolagets aktier och teckningsoptioner av serie TO2 på Nasdaq First North Growth Market ("Erbjudandet").

Intresset för att teckna units i Plexian har varit stort och erbjudandet blev betydligt övertecknat. Erbjudandet, sett till antalet tillgängliga units[1], tecknades cirka 5 gånger. De inkomna anmälningarna är fördelade på cirka 800 konton.

Mot bakgrund av det stora intresset har styrelsen beslutat om att genomföra en övertilldelningsemission om ytterligare 50 000 units i samband med noteringen.

2021-03-15

Styrelsen i Plexian AB (publ) ("Plexian" eller "Bolaget") offentliggör idag sin avsikt att genomföra notering av Bolagets aktier på Nasdaq First North Growth Market ("First North") och att i anslutning till noteringen erbjuda allmänheten i Sverige och institutionella investerare möjligheten att teckna sig för högst 950 000 units, bestående av nya aktier som Bolaget emitterar genom beslut från styrelsen med stöd av bemyndigande från årsstämman den 3 mars 2021 samt teckningsoptioner av serie TO2 som innehas av Bolaget ("Erbjudandet"). Vid stort intresse har styrelsen möjlighet att tilldela upp till ytterligare 50 000 units i en så kallad övertilldelningsemission. Styrelsen har med anledning av Erbjudandet upprättat ett EU-tillväxtprospekt som idag godkänts av Finansinspektionen. Anmälningsperioden för att delta i Erbjudandet löper från och med den 16 mars 2021 till och med den 30 mars 2021 och preliminär första handelsdag för Bolagets aktie på First North är den 14 april 2021.

2020-01-10

Fitness24Seven har utmanat gymbranschen sedan starten genom att hela tiden anpassa sitt koncept efter marknaden. Man var tidiga i Sverige med att slopa bindningstider, ha öppet dygnet runt och införa tjejgym. Nu går man ett steg längre och lanserar en lojalitetslösning för sina drygt 300 000 medlemmar i Sverige tillsammans med Malmöbaserade FinTech-bolaget Plexian. Genom sitt samarbete ska Plexian och Fitness24Seven lansera attraktiva och personifierade erbjudanden till alla Fitness24Sevens medlemmar genom lojalitetsplattformen Edge.

2018-10-04

FinTech-bolaget Plexian som utvecklar lojalitetslösningar har stärkt sitt team med en Head of Product Management. Kristian Larsson som har ett förflutet inom IKEA Communication och Resurs Bank är en av flera strategiska rekryteringar som är på väg in i det snabbväxande bolaget.

Prenumerera

Pressmeddelanden och rapporter via E-post.